- Outbrain, een platform dat gerelateerde artikelen en advertenties toont op webpagina’s van uitgevers, neemt concurrent Teads over.
- Met de overname is circa 1 miljard dollar gemoeid, wat fors meer is dan de 307 miljoen dollar die Altice in 2017 betaalde voor Teads.
- Outbrain wil via de overname groeien tot een grotere speler in de online advertentiewereld.
- Lees ook: Google ziet af van zijn plan om cookies van derden te verbieden na protest vanuit de advertentie-industrie
Outbrain, een platform dat gerelateerde content en advertenties toont op webpagina’s van aangesloten uitgevers, neemt concurrent Teads over voor circa 1 miljard dollar. Teads is een online advertentieplatform dat in 2017 in handen kwam van de Nederlandse telecomprovider Altice en sindsdien flink is gegroeid.
De overnamesom onderstreept dat, want Altice betaalde destijds 307 miljoen dollar voor Teads. Met de opbrengst uit de verkoop wil het telecombedrijf zijn eigen schuldenlast verlagen.
Outbrain op zijn beurt wil door de overname groeien op de online advertentiemarkt. Het beursgenoteerde bedrijf kan wel een opsteker gebruiken, want de beursgang drie jaar geleden heeft slecht uitgepakt. Het aandeel startte op twintig dollar en zakte al snel in. Het noteert nu al twee jaar rond de vijf dollar – een daling van 76 procent sinds de beursgang.
Groter online advertentieplatform
Door de krachten te bundelen met Teads stelt Outbrain een gezamenlijk bereik te hebben van ruim 2 miljard consumenten per maand. De bedrijven zijn actief in meer dan 50 markten en hebben ruim 20 duizend aangesloten adverteerders. Die kunnen door de overname straks eenvoudiger adverteren op internet, connected tv (CTV) en mobiele apps – of een combinatie daarvan.
Outbrain en Teads zeggen eigen technologieën te combineren om één volledige advertentieoplossing te creëren voor adverteerders. Die oplossing moet adverteerders meer bieden dan de gebruikelijke views en impressies voor online (video)reclames. Outbrain spreekt over het meten van attentie, engagement en conversies uit e-commerce.
De fusie moet ook voordelen opleveren voor online media-uitgevers omdat er meer (advertentie)verdienmodellen beschikbaar komen voor hun websites, stelt Outbrain. Het bedrijf verwacht zelf dat de fusie met Teads gaat leiden tot niet nader genoemde synergievoordelen met een impact tussen de 50 miljoen dollar en 60 miljoen dollar. De bedrijven hebben gezamenlijk meer dan 2.000 medewerkers.